Ikarusy 620 a 630
16.08.2009 23:38
Technické parametre
Dĺžka: | 9348 mm |
Šírka: | 2500 mm |
Výška: | 2835 mm (zaťažené vozidlo) 2895 mm (nezaťažené vozidlo) |
Výška podlahy: | 940 mm |
Rozvor: | 5000 mm |
Počet dverí: | 2 + 2 manipulačné pre vodiča, resp. spolujazdca |
Počet miest na sedenie: | 23 + 2 (Ikarus 620) |
Počet miest na státie: | 37 (Ikarus 620) |
Celkový počet miest: | 60 + 2 (Ikarus 620) |
Pohotovostná hmotnosť: | 8150 kg (Ikarus 620) 8950 kg (Ikarus 630) |
Celková hmotnosť: | 13800 kg (Ikarus 620) 13950 kg (Ikarus 630) |
Motor: | Csepel D 614.10, naftový, vodou chladený 6-valec s nepriamym vstrekovaním |
Výkon motora: | 106,5 kW / 2300 rpm |
Objem motora: | 8275 cm3 |
Krútiaci moment motora: | 490 Nm /1 400 rpm |
Maximálna rýchlosť: | 60,4 km/h |
Prevodovka: | AS 65-4, manuálna, 5-stupňová synchronizovaná |
Zapaľovanie: | AVF |
Riadenie: | systém Marles, globoidný slimák s dvojitou kladkou |
Nápravy: | predná: MVG 005, oceľový výkovok profilu I zadná: MVG |
Pneumatiky: | 11 x 20", Spezial Cordatic |
JEDEN IKARUS S TOHTO RADU SA NACHAZA U SUKROMNEHO MAJITELA
Dovoz Ikarusov 620 a 630 z Maďarska mal doplniť vozový park ČSAD a dopravným podnikom v čase, keď domáci priemysel nebol schopný pokryť ich dopyt najmä po menších autobusoch. Jediný výrobca v bývalom Československu, na jednej strane nestíhal s výrobou autobusov, na druhej strane sa jeho výroba orientovala predovšetkým na „veľké“ autobusy.
Ikarus 620 bol mestsky, 630 linkový. Autobus mal 2 nápravy, motor vpredu a pohon zadnej nápravy. Rozmery karosérie sú 9350 x 2500 x 2990(630)/2835(620) mm. Cestujúcim slúžili dve 4-dielne skladacie dvere. Vodič a sprievodca mali vlastné.
Motor Csepel D614, 6-valec s objemom 8276 cm3 dosahoval maximálny výkon 106,6 kW . Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 78 (65 Ikarus 620) km/h, a normovaná spotreba bola 29,8 l pri 60 km/h (I 630), resp. 33,4 l pri 50 km/h (I 620).
V mestskom prevedení sa odviezlo 23 sediacich a 37 stojacich cestujúcich, v linkovom 33 + 23 cestujúcich, plus vodič a sprievodca.
Autobusy Ikarus 620 a Ikarus 630 boli prvými zástupcami tejto značky v Bratislave. V bratislavskej MHD začali premávku v januári 1964.
Prvých 17 Ikarusov dorazilo do Bratislavy 16. decembra 1963. Pred zaradením do premávky im muselo byť v dielňach DPMB doinštalované kúrenie. Prvých 12 vozidiel s nainštalovaným kúrením sa zaradilo do premávky od 1. januára 1964 na linke 23, poslednej autobusovej linke so sprievodcami.
Zlé jazdné vlastnosti, vysoká hlučnosť motora a nevyhovujúce odpruženie viedli k neochote personálu obsluhovať tieto vozidlá, ktoré získali u zamestnancov ale aj cestujúcej verejnosti prezývku "Trasláky" . Obyvatelia mesta, hlavne na konečných zastávkach, sa sťažovali na ich nadmernú hlučnosť.
Tieto a ďalšie skutočnosti mali za následok ich skoré vyraďovanie.
—————