posledný Ikarus 283 v uliciach Bratislavy

18.01.2009 20:59

 

     Milí Bratislavčania, poďte sa odviesť posledným zástupcom Ikarusov radu 280.  v pravidelnej Bratislavskej premavke  Ikarus 283 # 1512 jazdí v špičkovom čase pracovných dní na linkách číslo 21, 25, 31, 39, 63, 87, 93 a 98 a jazda s ním NIE JE ZADARMO!

v Bratislave sa nachadza aj ikarus 280 .10 sukromneho majitela ale ten premava len občas ako historicke vozidlo na akciach napr zraz historickych železničních vozidiel

     Ikarus 283 je upravenou a predĺženou verziou Ikarusu radu 280.

     Ikarus 280 je typ maďarského mestského kĺbového autobusu. Vyrábala ho spoločnosť Ikarus do roku 1997.

     Ikarus 280 bol jednou z variánt rady „200“, ktorá zahŕňala všetky možné varianty mestských, linkových, zájazdových a zvláštnych verzií. Pre radu 200 bolo charakteristické predné okno delené zvislo hliníkovou lištou na dve časti. Neskoršie verzie mali jednodielne čelné sklo. Vozidlo je kĺbové, s podpodlahovým motorom, umiestneným v prednej časti medzi nápravami. Konštrukcia a koncepcia vychádzala z predchodcu Ikarus 180, ktorý sa do Česko-Slovenska nedovážal. Motor bol vyrábaný v licencii Rába-MAN.

Technické parametre vozidla

  • Dĺžka vozovej skrine - 16 500 mm
  • Šírka vozovej skrine - 2 500 mm
  • Výška vozovej skrine - 3 160 mm
  • Predný previs - 2 460 mm
  • Zadný previs - 2 410 mm
  • Rázvor náprav - 5 400 / 6 200 mm
  • Hmotnosť vozidla - 12 500 kg
  • Počet miest na sedenie 37 osôb
  • Počet miest na státie 103 osôb
  • Celková obsaditeľnosť 140 osôb

Výskyt

     Ikarusy sa dodávali do všetkých krajín RVHP, teda ich bolo možné vidieť takmer v polovici sveta. Nezanedbateľný bol aj export do kapitalistických krajín. V Česku tieto autobusy ukončili prevádzku v Prahe v roku 1999 a v Brne v roku 2001, posledná jazda v ČR sa uskutočnila vo februári 2007 v meste Tábor. Väčšinou ich nahradili modernejšie a výkonnejšie kĺbové autobusy Karosa.

     Stále sa ešte vyskytujú v mnohých krajinách a mestách, napríklad do Varšave, Istanbule, Teheráne, Basre alebo Havane.

     V Bratislave jazdili do 19. januára 2008, kedy sa konala rozlúčková akcia dopravného podniku na historických linkách. Poslednú jazdu v Bratislave vykonal autobus s evidenčným číslom 4947 15. februára 2008. Na Slovensku však je možnosť klasické Ikarusy 280 stále nájsť napr. v Košiciach 22 vozidiel ikarusu 280

     O dlhej životnosti a robustnej konštrukcii svedčí aj fakt, že v niektorých mestách sa dajú nájsť v prevádzke aj vozidlá staršie ako 20 rokov.

     V Bratislave a Košiciach    premávajú aj Ikarusy  radu 400, konkrétne 412, 415 a 435. V meste premávajú od roku 1998 a vyraďovať sa zatiaľ nebudú.

lwww.cas.sk/clanok/86603/ikarus-najazdil-vyse-miliona-kilometrov.html

—————

Späť