Ikarus 283

16.08.2009 23:04

Dĺžka: 17975 mm
Šírka: 2500 mm
Výška: 3040 mm
Počet dverí: 4
Počet miest na sedenie: 29 + 1
Počet miest na státie: 175
Celkový počet miest: 204 + 1
Pohotovostná hmotnosť: 13500 kg
Celková hmotnosť: 27450 kg
Motor: RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom

RÁBA D 10 UTS-155 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (vozidlá po výmene motora)
Výkon motora: 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
155 kW (RÁBA D 10 UTS-155)
Objem motora: 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10350 cm3 (RÁBA D 10 UTS-155)
Maximálna rýchlosť: 63 km/h
Prevodovka: Csepel ZF S6-90U-734.5, manuálna
Zapaľovanie: AVF
Pneumatiky: 11 x 20"

Popis

Trojnápravové vozidlo zvonka oplechovanej samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bolo zostavené z ťažnej časti a prívesu navzájom spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia RÁBA s planétovými prevodmi a zadná náprava pevná rovnakej značky. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Steny a strop interiéru pokrýval béžový sololit. Sedadlá s penovou výplňou boli potiahnuté tmavohnedou koženkou a svojím vyhotovením sa líšili od sedadiel použitých v type Ikarus 280. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovala štvorica dvojdielnych platňových dverí s elektropneumatickým pohonom. Oproti Ikarusom 280 mali dlhšiu karosériu a vďaka nej aj vyššiu kapacitu. Vyfarbenie vozidiel bolo v kombinácii tmavočervenej farby a slonovej kosti.

Úpravy

Niektorým autobusom sa postupne vymieňali motory, ale inak jazdili prakticky bez zmeny až do roku 1997, kedy sa začali generálne opravy. Výnimkou bol len voz #1509, ktorý v roku 1995 dostal nové sedadlá s textilným poťahom a zmenilo sa aj ich usporiadanie v ľavej prednej časti. Prvý bol v dielňach DPB opravený voz #1514, ktorého nové oplechovanie bolo nalakované pôvodnej kombinácii. Ďalšie autobusy sa postupne modernizovali v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti (BBDS) v rokoch 1999 - 2000, kde okrem nového oplechovania a laku v bielo-červeno-čiernej kombinácii dostali aj digitálne transparenty BUSE, nové poťahy sedadiel, solility a protišmykovú podlahu. Prvý a posledný modernizovaný autobus sa od ostatných lišili vo farebnom vyhotovení - #1513 mal oranžové dvere, ostatné vozy už biele a posledný voz #4510 dostal nad predné čelo červený pás, pričom od ostatných vozidiel sa už na prvý pohľad líšil farebnou úpravou náprav.

Generálnou opravou spojenou s modernizáciou v BBDS prešli tieto vozidlá:

  • 1999: 1513, 1509, 1512, 1515
  • 2000: 1511, 2511, 2513, 2514, 2515, 4508, 4507, 4510


Ako posledný bol v rokoch 2001 - 2002 v dielňach DPB zgenerálkovaný voz #4506. Rekonštrukcia prebehla len v rozsahu výmeny oplechovania a prelakovania podľa vzoru autobusov po GO v BBDS.

V decembri 2004 dostal skúšobne autobus #2515 zariadenie JetStar, ktoré obohacovalo palivovú zmes vodíkovým plynom, čo malo za cieľ znížiť spotrebu a dymivosť vozidla. Pre finančnú náročnosť sa však prestavby ďalších vozidiel nerealizovali a aj z vozidla #2515 bolo zariadenie neskôr demontované.

Prevádzka

Spoľahlivosťou patrili Ikarusy 283 u obslužného personálu medzi najobľúbenejšie autobusy. Napriek ich výrazne vyššej obsaditeľnosti ako pri Ikarusoch 280 a Karosách B 741 neboli vypravované na vymedzené linky a do premávky sa zaradili ako štandardné kĺbové autobusy.

Vyraďovanie a likvidácia

Voz #2510 bol vyradený v roku 1995 po ťažkej dopravnej nehode v Prievoze, keď do autobusu zboku narazil kamión. Ďalší voz #4511 musel byť vyradený po požiari, ktorý ho v roku 1998 úplne zničil. Zošrotovaný bol až v roku 2001. Koncom roka 2003 bol vyradený nezgenerálkovaný voz #4509 a v septembri 2005 aj voz #4505. Prvým vyradeným autobusom po oprave bol voz #4506 na jar 2006. V lete 2006 ho nasledovali aj autobusy #1513 a 2513 a neskôr aj ďalšie vozidlá. V októbri 2007 zostali v prevádzke po dve generálkované vozidlá z každej vozovne a o  dnes jazdi už len posledné vozidlo

—————

Späť